Vroeger Uitgaan

Twee Friese moeders hebben genoeg handtekeningen verzameld met de webside vroegopstap om een burgerinitiatief in te kunnen dienen. (Zo kan iemand een onderwerp in de Tweede Kamer laten behandelen. Daarvoor zijn 40.000 handtekeningen nodig, en het moet niet in de laatste twee jaar besproken zijn door de Kamer.) Het doel is om ervoor te zorgen dat kroegen en disco’s eerder dicht gaan, om 02.00 uur.
De belangrijkste reden hiervoor is omdat de uitgaanstijden steeds meer verschuiven, iedereen wacht altijd voor ze naar de kroeg/disco gaan omdat niemand in een ongezellige lege zaal wil staan. Daardoor is iedereen laat weg en pas laat weer thuis, en dat stoort het dag- en nachtritme en gaat ten kosten van sporten in het weekend, het gezinsleven en van school. (Zoals te lezen valt in de Metro van 15 januari.)
De redenen zoals die op de site van de moeders te vinden zijn:
• we kunnen dan eerder naar de kroeg / disco en zijn weer eerder thuis
• het aantal uren dat we daar doorbrengen met vrienden wordt niet verkort
• de tijd van indrinken verkort of verdwijnt
• minder alcohol: minder overlast / minder ongelukken
• voor de ouders is het beter te doen om de jongeren te brengen en te halen
• ‘s avonds kun je nog gebruik maken van openbaar vervoer
• dag- en nachtritme wordt minder verstoord

• er is meer sociale controle van mensen die nog op zijn
• betere school-, werk-, en sportprestaties
• stappers die het nu te laat vinden, krijgen dan ook de kans om uit te gaan
• komt de gezondheid ten goede op korte en langere termijn
• voorkomt veel stress en spanningen in de gezinnen

Nu moet ik zeggen dat ik het over het algemeen een goed idee vind om vroeger weg te gaan, want als ik uitga vind ik de uren tussen 10 en 12 altijd vrij nutteloos wachten tot iedereen klaar is en weg wil. Ik vind het dan ook prima om eerder te vertrekken, meer tijd om te dansen!
Maar ik ben heel erg tegen dit plan, voornamelijk omdat ik de vrijheid wil hebben om tot 4 uur ‘s nachts los te gaan als ik daar zin in heb. En er is geen moeder die daar bij mij iets over te zeggen heeft. Want ik ben een jong werkend mens, en die gaan ook uit. Sterker nog, volgens mij zijn studenten en jonge werkende mensen een veel grotere uitgaande groep dan die scholieren waarop dit intitiatief voornamelijk gericht is. En dit is wat ik van de gegeven redenen vind:

we kunnen dan eerder naar de kroeg / disco en zijn weer eerder thuis Dit kan nu ook, het wordt alleen bijna niet gedaan. Hoewel ik toch altijd vrij op tijd weg wil, en als ik moe ben om 2 uur toch echt naar huis ga. En met mij genoeg andere mensen. Dat scholieren die nog thuis wonen dit blijkbaar niet doen is vrij naar voor de ouders, maar dat wil niet zeggen dat er voor die groep een regel moet worden ingesteld waar heel feestend Nederland aan zou moeten voldoen. Als jij als ouder wilt dat je kind op tijd naar huis komt omdat hij/zij de volgende ochtend gezellig moet mee ontbijten en daarna moet sporten, vind ik dat je dat zelf als huisregels moeten instellen. Dat kan moeilijk zijn met pubers, maar ook die moet je bijbrengen dat als ze met een team afspreken de volgende ochtend dat ze zich daaraan moeten houden, afspraak is afspraak.
het aantal uren dat we daar doorbrengen met vrienden wordt niet verkort
En als ik nu eens vroeg weg wil en laat terug komen om zo meer tijd met mijn vrienden door te brengen? Niet dat het echt veel uitmaakt, want iedereen beslist toch echt zelf hoeveel tijd ze willen doorbrengen met elkaar. Het gaat alleen om de keuze waar je dat wilt doen, als je graag samen in de kroeg zit, en die gaat vroeger dicht dat je er graag zou willen zitten, beperkt dat toch de tijd dat je met je vrienden in de kroeg kan zitten.
de tijd van indrinken verkort of verdwijnt
Dit kan ik me wel voorstellen, ik heb dat hele indrinken dan ook nooit begrepen, en als er minder uren zitten tussen avondeten en uitgaan wordt er minder ingedronken. (Maar wel weer meer gedronken in de disco?)
minder alcohol: minder overlast / minder ongelukken
Ik ben helemaal voor minder overlast en ongelukken, hoewel ik zelf vrij weinig overlast ervaar zoals het nu is, en ik woon op een studentenlocatie vol notoire uitgangers en huisfeesten (En die zijn een stuk minder geïsoleerd dan goede kroegen en disco’s). Maar de vraag is of er echt minder alcohol geconsumeerd zal worden, want in de kroeg gaan ze meer drinken als er niet is ingedronken lijkt me. En als het al minder is, zal het zoveel mindern zijn dat de overlast en ongelukken echt zullen dalen? Kijk naar Groot Britannië, daar gaan de kroegen vroeg dicht, en het resultaat is dat iedereen al om 11 uur ladderzat over straat rolt.
voor de ouders is het beter te doen om de jongeren te brengen en te halen
Oké, ik zeg het nog een keer: Een groot deel van uitgaand Nederland zijn geen thuiswonende scholieren! Als jij zo’n lieve ouder bent die zijn kind komt ophalen, spreek dan zelf af met dat kind dat je niet later dan 2 uur uitrukt. Daarvoor wil ik niet eerder de kroeg uitgeschopt worden. Toon daadkracht.
‘s avonds kun je nog gebruik maken van openbaar vervoer
Ja, dit is een goed argument. (Hoewel er in Utrecht ook om 3 uur en 4 uur nog nachtbussen rijden.) Rest mij nog te zeggen dat wie aangewezen is op het openbaar vervoer daar zijn persoonlijke uitgaanstijden op aan kan passen. Het is een keuze hoe laat je van huis vertrekt en hoe laat je weg gaat.
dag- en nachtritme wordt minder verstoord
Volwassen mensen mogen daar toch echt voor kiezen als ze dat willen. Of het gezond is? Niet echt, maar het is nog altijd een persoonlijke keuze, tenzij je minderjarig bent en bij je ouders woont.
er is meer sociale controle van mensen die nog op zijn Hier heb ik niks tegen in te brengen. Ik vind het verschikkelijk als het gevaarlijk wordt om op straat te zijn doordat er niemand wakker is. Ik ben helemaal voor sociale controle. Maar toch, als iedereen laat uit ging zijn er juist veel mensen wakker ;). (En ik vind dat we ons niet door criminelen moeten laten wegjagen.)
betere school-, werk-, en sportprestaties
Als ik brak op mijn werk zit en slecht werk aflever zal ik daar heus wel problemen mee krijgen. Ik doe dat dan ook niet. Jongere scholieren/studenten denken daar wellicht minder over na ja. Maar dat is het geval van scholieren toch echt aan de ouders, en studenten moet je juist los laten zodat ze leren dat het geen goed idee is om helemaal kapot te gaan de avond voordat je belangrijk college hebt, zodat je dat later in je carriëre niet fout doet. Het is niet aan twee moeders uit Friesland, hoe goed ze het ook bedoelen, om dit voor de rest van Nederland te dicteren.
stappers die het nu te laat vinden, krijgen dan ook de kans om uit te gaan
Die hebben ze nu ook. Als al die mensen gewoon op tijd uit gaan dan is het hele probleem van lege zalen er ook niet. (Wat ik eigenlijk ook geen probleem vind. Je gaat toch met je vrienden uit, het is zo gezellig als je het maakt hoor. Ik vind het juist wel fijn om de ruimte te hebben om te dansen.) Ik heb geen symathie van mensen die niet uitgaan omdat ze niet in een lege zaal willen staan en vervolgens zeuren dat het te laat wordt.
komt de gezondheid ten goede op korte en langere termijn Dat zal wel zo zijn, als mensen echt minder drinken, en eerder gaan slapen. Mijn gezondheid is echter mijn zaak, en als ik me klem wil zuipen en laat naar bed wil gaan hebben de mensen van vroegopstap daar vrij weinig mee te maken. (En doe men doet dat echt wel thuis als men dat zo graag wil. In een kroeg zijn er tenminste nog andere mensen die een oogje in het zeil kunnen houden.)
voorkomt veel stress en spanningen in de gezinnen Dat zullen dan voornamelijk gezinnen zijn waarin geen duidelijke afspraken zijn gemaakt lijkt me. Eerlijk gezegd vind ik niet dat stress in de gezinnen van anderen mijn probleem moet zijn. En met deze regel wordt het dat wel.

Is het een goed idee om vroeger uitgaan te stimuleren? Ja. Zou deze regel helpen? Waarschijnlijk wel. Maakt dat het een goede regel? Nee. Er zijn wat mij betreft teveel nadelen aan, en dat komt omdat dit voorstel voornamelijk gericht is op jongeren die nog bij hun ouders wonen en naar school gaan. Er is geen rekening gehouden met al die andere mensen die hier ook mee te maken krijgen en waarvoor andere situaties gelden. Er zijn genoeg kleinere manieren te bedenken om mensen vroeger de kroeg in de krijgen, zoals geen entree rekenenen als het nog vroeg is (wat al veel gedaan wordt). Het is niet alsof ik nu een betere oplossing uit mijn mouw kan toveren, want de mentaliteit dat het vroeg in de kroeg stom is en laat pas leuk krijg je niet zomaar weg. Maar dat wil niet zeggen dat een vroegere algemene sluitingstijd wel de juiste oplossing is.
Bovendien kan ik me zo voorstellen dat kroegeigenaren en discotheken toch echt minder inkomsten zullen derven als ze twee uur eerder dicht moeten.

6 thoughts on “Vroeger Uitgaan

  1. Er bestaat niet zoiets als het recht op uitgaan tot diep in de nacht. Als disco’s en café’s om 2 uur willen/moeten sluiten dan kun je elders de nacht doorbrengen, maar je kunt niet van hen eisen dat ze voor jou de tent open laten.

    De belangrijkste vraag is dus : Tot hoe laat mag een café of disco open zijn? Eens kijken naar de argumenten voor een vastgestelde sluitingstijd van 2 uur:

    • we kunnen dan eerder naar de kroeg / disco en zijn weer eerder thuis
    Dit is een logica die volgt uit het vaststellen van een vroegere sluitingstijd, maar op zichzelf geen argument.

    • het aantal uren dat we daar doorbrengen met vrienden wordt niet verkort
    Dat is niet waar voor degenen die graag van 9 tot 5 uur in het cafe willen kletsen of in de disco willen dansen.

    • de tijd van indrinken verkort of verdwijnt
    Dat is waar, maar moet de overheid daar over beslissen? Lijkt mij een verantwoordelijk van de mensen die uitgaan of de ouders als het gaat om jongeren onder de 18.

    • minder alcohol: minder overlast / minder ongelukken
    Minder tijd om uit te gaan impliceert niet automatisch dat er minder gedronken wordt. Het bewijs dat dit tegenspreekt is bijvoorbeeld een happy hour, veel drinken in korte tijd. Ik vraag me ook af of er na 2 uur ‘s nachts nou echt significant veel ongelukken voorkomen.

    • voor de ouders is het beter te doen om de jongeren te brengen en te halen
    Dat kunnen de ouders zelf met hun kroost afspreken, daar is de overheid niet voor nodig.

    • ’s avonds kun je nog gebruik maken van openbaar vervoer
    Jah, dat is een voordeel als je vroeger naar huis gaat, en dat kun je dan ook zelf inplannen. Je bent verder vrij om later naar huis te gaan, zorg dan ook zelf voor vervoer naar huis.

    • dag- en nachtritme wordt minder verstoord
    Ook een eigen verantwoordelijkheid of van ouders, daar gaat de overheid niet over.

    • er is meer sociale controle van mensen die nog op zijn
    …die nog op zijn tot 2 uur ‘s nachts, daarna wordt het dan een stuk eenzamer op straat.

    • betere school-, werk-, en sportprestaties
    Eigen verantwoordelijkheid of van ouders.

    • stappers die het nu te laat vinden, krijgen dan ook de kans om uit te gaan
    Net zoals er geen recht bestaat op uitgaan tot diep in de nacht is er ook geen recht op uitgaan laat in de avond. Het gaat hier om een wetsvoorstel waarbij mensen benadeeld en bevoordeeld kunnen worden, en ik vind dit voordeel niet opwegen tegen de nadelen.

    • komt de gezondheid ten goede op korte en langere termijn
    Dit is het zelfde argument als die over minder alcohol en betere sport/leer prestaties.

    • voorkomt veel stress en spanningen in de gezinnen
    Wat een onzin, hoe laat je thuis komt bepaalt dat echt niet. Het gaat er om welke afspraken je maakt.

    Conclusie: Deze argumenten overtuigen mij niet. Ik mis een meer sterk argument als bijvoorbeeld geluidsoverlast. Maar dat lijkt me dan meer iets om op lokaal niveau te regelen dan om dat landelijk te doen.

  2. Precies, de argumenten zijn niet goed uitgedacht. En het is ook geen recht om lang uit te kunnen gaan o.i.d. maar het is een vrijheid, en zeker in dit geval is wat mij betreft het beperken van de vrijheid een heel slecht idee.

    Ik moet er wel nog bij zeggen dat ze het landelijk willen aankaarten, maar dat de regelgeving hiervan bij de gemeentes liggen, en ze hopen die via de Tweede Kamer aan te sturen.

  3. Op zich zou deze actie wel nog het effect kunnen hebben dat mensen hier over gaan nadenken (zoals wij dat nu ook doen). En dat is dan weer winst =)

  4. Als moeders hun kinderen niet zo laat op straat willen, dan moeten die moeders hun kinderen lekker binnen houden. Misschien zelf verantwoordelijkheid nemen i.p.v. het bij de overheid neerleggen. Eerst een beetje hun eigen kinderen niet fatsoenlijk opvoeden en vervolgens zeggen dat het de schuld van de samenleving is. En als je dan niet tegen de veroorzaakte stress binnen het gezin kan, had je dat even moeten bedenken voordat je kinderen nam.
    (heh, altijd leuk om even op anderen te af te geven ;))

  5. ik vind het een grote onzin dat wij dat worden opgedrongen,wat hebben die moeders met ons te maken? je moet gewoon wat strenger zijn voor je kind en die eerder naar huis laten gaan kk op joh:S en een groot deel van de jongeren die uitgaan wonen niet thuis en de ouders vinden het goed dat de kinderen zo laat thuis zijn.. wat is dan het probleem.

  6. Pingback: Vrij Uitgaan « Nifty Eef

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

