Komt een vrouw bij de dokter

Ik zal weer eens vertellen over boeken. Ik lees ze graag, ondanks dat ik minder tijd en zin heb dan vroeger. Vroeger verslond ik boeken, alles wat in de bibliotheek van Vleuten staat heb ik wel gelezen, toen ik de kinderafdeling uit had ben ik gewoon naar de volwassenenromans verschoven. (Dit is natuurlijk overdreven, ik heb heus niet elk boek gelezen, maar toch best wel veel.)
Van mijn lijstje van de vorige post heb ik inmiddels The Toyminator en De Gelukkige Klas uitgelezen. Ook ben ik weer eens verder gegaan in Lord of the Rings. (Dat doe ik zo af en toe, heb de Nederlandse vertaling al drie keer gelezen, maar vind dat ik hem toch ook een keer in het Engels moet hebben gelezen. Maar ik ken natuurlijk het verhaal al, dus er zit geen haast achter om te weten hoe het verder gaat. Ik lees gewoon af en toe een stuk en dan geniet ik van het mooie Engels.) The Toyminator was erg vermakelijk, en De Gelukkige Klas heel mooi. Maar dat heb ik al eerder verteld en mijn mening over die boeken is niet veranderd.
Ik ben ook weer in een nieuw Nederlandstalig boek begonnen, Komt een vrouw bij de dokter van de inmiddels alom bekende Kluun. Het boek is superpopulair en door iedereen gelauwerd, en inmiddels al weer oud nieuws. (Er is een vervolg De Weduwnaar, en Kluun is inmiddels bezig met het literair collectief NightWriters.) Maar goed, met boeken en films waar iedereen fan van is begin ik vaak laat. Ik word er namelijk zo moe van, al dat gedoe door de hele wereld, meestal hoeft het van mij dan al niet meer. Ik had het ook met de film Amelie, iedereen, overal, was helemaal lyrisch over die film, wat er bij mij voor zorgde dat ervoor dat ik hem juist niet meer wilde gaan kijken. Ik kan af en toe verschikkelijk tegendraads zijn zonder enige goede reden. Het resultaat was dat ik Amelie pas veel later op dvd bij een vriendin van me zag. En ik vond het natuurlijk een geweldige film. 🙂
Bij Komt een vrouw bij de dokter heb ik een beetje hetzelfde. Het helpt ook niet dat Kluun op televisie voor mijn gevoel zovaak wordt geïnterviewd en dat iedereen spontaan vochtig van hem wordt. Ik heb daar niet zo’n behoefte aan. Maar goed, als iedereen dat boek zo geweldig vindt, en het prijzen heeft gekregen, dan is het meestal ook daadwerkelijk een goed boek. Dan is die hele tegendraadsheid van mij gewoon onzin. Ik ga zo’n boek dan alleen wat later lezen, zodat ik het gevoel heb die keuze helemaal zelf genomen te hebben, zonder invloeden van buitenaf. (Dat is natuurlijk een illusie, maar een leugentje om bestwil tegen mezelf daar ben ik niet vies van.)
Gisteren ben ik dus eindelijk in Komt een vrouw bij de dokter begonnen. Dat kanker en de gevolgen daarvan het belangrijkste onderwerp in het boek zijn, is voor mij alleen maar een extra reden om het te lezen en interessant te vinden. Ik wil het namelijk begrijpen, en hoewel ik snap dat het niet te begrijpen valt helpt het om over de ervaringen van anderen te lezen. Zeker als dat in goed taalgebruik en een mooi boek gebeurd. Ik ben inmiddels al vrij ver in Komt een vrouw bij de dokter, als je bekijkt dat ik er gisteravond in de trein pas in begonnen ben. Het leest lekker weg, het is duidelijk en het is vooral eerlijk. Ik houd van eerlijke boeken, of boeken die in elk geval het gevoel geven dat alles wat er in staat eerlijk is. Komt een vrouw bij de dokter doet dat. Ik kan het iedereen aanraden, net als de rest van de wereld doet. 🙂

6 thoughts on “Komt een vrouw bij de dokter

  1. Ik heb Komt een vrouw bij de dokter en Jonathan Strange & Mr. Norrel uitgelezen. Die eerste komt tegen het einde wel erg dichtbij, als de zieke Carmen brieven aan haar dochtertje gaat schrijven. Het is wel heel mooi om te zien hoe ze het zelf afwikkelen.
    De tweede heb ik echt eeuwen over gedaan, dus ik ben wel blij dat ik hem uit heb, maar het is en blijft een van mijn lievelingsboeken. 🙂

  2. Hee meis.
    Help me herinneren dat ik de volgende keer de Toyminator van je leen ;). Ik heb vorig weekend in Hamburg een nieuw boek gekocht en dat boek was geweldig. Het heet The Book Thief van Markus Zusak en ik heb zitten janken. Als je wil mag je het van me lenen (als je ‘m maar teruggeeft ;)).
    Je hebt wel weer wat opvulling nodig in je leeslijstje 🙂

  3. Oh, en als de smurfen uit eieren komen, dan niet uit die van de Smurfin, want Smurfin werd door Gargamel gemaakt en naar de Smurfen toegestuurd om ze naar hem te lokken (ik heb laatst die aflevering gekeken met mijn huisgenoten)..

  4. En daarom kan ze geen eieren leggen? Oké, ze is van klei gemaakt, maar wie zegt dat de andere smurfen niet ook uit kleieieren komen? 😛
    Plus er zijn toch ergens een opa en oma smurf? Die vliegen op een ooievaar meen ik me te herinneren. Daar komen ook weer meer smurfjes van me dunkt. 😉

  5. wat een ONWIJS slechte film.
    niet normaal.
    het acteer spel van Thijs was prima! erg goed te noemen.
    de rest van het verhaal was voorspelbaar, zwak, en matig uitgedrukt
    in vergelijking met het boek.
    Ik zat erbij te gapen en was blij dat ie af was.
    Mensen om me heen heb ik wel traantjes weg zien pinken aan het eind, wat
    ook goed verfilmd en heel droevig, maar dat maakte zeker de rest van
    de slechte film niet goed.
    Meer negatieve verhalen gehoord van mensen die uit de bioschoop liepen.

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

